Marți, 10 decembrie 2024, Societatea de Transport București (STB) sărbătorește doi ani de la debutul tramvaielor Imperio pe șinele capitalei. Aceste vagoane, produse de Astra Arad, au adus o nouă eră în transportul public din București, reușind să adune un impresionant total de 137 de milioane de călătorii și să parcurgă peste 8.500.000 de kilometri. Totuși, drumul lor până aici a fost presărat cu dificultăți și incidente care au pus la încercare încrederea călătorilor.
În urmă cu doi ani, orașul București a întâmpinat cu entuziasm noua flotă de tramvaie Imperio, care au început să circule pe linia 41, una dintre cele mai importante rute din capitală. Directorul general al STB, Daniel Istrate, a declarat recent: „Sărbătorim acest proiect inovator, care a stabilit noi standarde de excelență în transportul public din București. Tramvaiele Imperio au transformat mobilitatea urbană într-o experiență mai modernă, sigură și accesibilă pentru toți locuitorii Capitalei.”
De la prima călătorie, tramvaiele Imperio s-au afirmat ca fiind mai mult decât simple mijloace de transport; ele au devenit simboluri ale modernizării și eficienței în transportul public. În afară de linia 41, tramvaiele circulă acum pe alte linii importante din rețeaua STB, inclusiv linia 1, 7, 10, 11, 21, 25 și 32. Cu toate acestea, drumul lor nu a fost lipsit de provocări.
Problemele au început să apară, iar în primele 10 luni de la introducerea pe șine, au fost semnalate peste 300 de defecțiuni. Aceste incidente nu au fost neglijate de autorități, iar STB a raportat un număr de 306 defecțiuni în perioada decembrie 2022 – septembrie 2023, multe dintre acestea fiind reclamate în termenul de garanție al furnizorului. În ciuda eforturilor de a menține standardele, problemele tehnice nu au fost doar minore; în mod regrettabil, au existat și incidente grave, precum deraierile care au stârnit îngrijorarea călătorilor.
Cel mai recent incident a avut loc pe 8 decembrie 2024, când un tramvai Imperio de pe linia 32 a ieșit de pe șine pe Șoseaua Alexandriei. Acest eveniment a readus în atenție întrebările legate de siguranța și fiabilitatea acestor vagoane moderne. Publicul și-a exprimat îngrijorările, solicitând STB să acorde o mai mare atenție mentenanței și siguranței tramvaielor, mai ales având în vedere că feedback-ul negativ ar putea afecta încrederea călătorilor în transportul public.
Un alt aspect pozitiv este că, în pofida incidentelor, feedback-ul de la cetățeni a fost în general optimist, ceea ce indică o preferință pentru sistemele de transport actualizate. STB se angajează să îmbunătățească serviciile, integrând soluții noi și tehnologii moderne pentru a asigura o experiență de călătorie cât mai plăcută. Cu o flotă de tramvaie Imperio care suferă de defecțiuni tehnice, este esențial ca autoritățile să își concentreze eforturile asupra unei întrețineri adecvate și a unui management proactiv.
Pe scurt, tramvaiele Imperio au împlinit doi ani de când circulă pe șinele capitalei, aducând atât beneficii, cât și provocări. Reușind să transporte milioane de pasageri și să parcurgă distanțe enorme, ele aleg să le ofere o mobilitate urbană modernă, dar trebuie să facă față și problemelor care le pun în pericol reputația. Ce ne rezervă următorii ani pentru tramvaiele Imperio? E de datoria autorităților să transforme fiecare provocare într-o oportunitate de îmbunătățire pentru a asigura că viitoarele generații de călători se pot bucura de un sistem mai eficient și mai sigur de transport public în București.