Recent, Iașiul a devenit gazda unui simbol al transportului public românesc: Rocar de Simon, ultimul autobuz fabricat la București. Această poveste fascinantă începe cu un apel lansat de Asociația Metrou Ușor, care a mobilizat comunitatea pasionaților de transport pentru a salva autobuzul de la o soartă tristă, aceea de a fi dus la fier vechi. Iar rezultatul a fost pe măsură!
Pe 6 decembrie 2024, autobuzul istoric a fost transportat cu succes de la București la Muzeul Transportului Public din Iași. Aceasta a reprezentat o victorie nu doar pentru asociație, ci și pentru întreaga comunitate, care s-a mobilizat să contribuie financiar. În total, s-au strâns sume considerabile, mulțumită a 54 de donatori generoși, care au contribuit cu 5200 de lei dintr-un total de 10.000 lei necesari.
Cel care a operat transportul a fost unul dintre cele mai complexe proiecte logistice ale anului, dar efortul a meritat cu vârf și îndesat. Autobuzul, datat din 2003, este un simbol al tradiției românești în domeniul transportului, având o istorie bogată care datează din 1956, când producția de autobuze a fost mutată de la Uzinele Vulcan la uzina „Tudor Vladimirescu” din București. Aici, s-au fabricat mii de autobuze, care nu doar că au deservit România, ci au fost exportate și în diverse colțuri ale lumii, inclusiv în Statele Unite și Columbia.
După Revoluția din 1989, Rocar a încercat să se modernizeze prin parteneriate internaționale, iar cel mai notabil succes a fost colaborarea cu carosierul italian „DE SIMON” în 1992. Această colaborare a dus la fabricarea a aproape 400 de autobuze și troleibuze, folosite în multe dintre orașele mari ale țării, inclusiv București, Cluj-Napoca, Galați și Craiova. Totuși, în 2003, uzina a fost nevoită să închidă porțile, iar în 2004 a intrat în faliment. Din păcate, Rocar supraviețuitorul este aflat acum la muzeu, marcând astfel sfârșitul unei ere de 50 de ani de fabricare a autobuzelor românești.
Acest autobuz nu este doar un vehicul, ci o parte importantă din memoria colectivă a transportului public românesc. Reîntoarcerea lui la muzeu simbolizează o miză importantă pentru conservarea patrimoniului tehnic. Ceea ce face acest autobuz cu adevărat special este faptul că este ultimul exemplar care a ieșit pe porțile fabricii Rocar în 2003. Dintr-o comandă destinată Ministerului Afacerilor Interne, acest vehicul a circulat timp de 20 de ani fără oprire, demonstrând astfel durabilitatea și eficiența ingineriei românești.
Comunitatea pasionaților de transport s-a mobilizat exemplar, dovadă fiind suma strânsă pentru transportul autobuzului. De asemenea, Asociația Metrou Ușor a promis transparență totală cu privire la fondurile strânse, oferind un extras de cont pentru a verifica donațiile. Acest gest a întărit și mai mult legătura dintre comunitate și patrimoniul său tehnic.
În plus, Asociația Metrou Ușor a avut parte de sprijin moral și logistic din partea altor entuziști ai vehiculelor istorice, iar un exemplu remarcabil este Alexandru Constantinescu, care a împrumutat baterii de rezervă, asigurând astfel manevrarea optimă a vehiculului. Aceasta este o mărturie a colaborării și a spiritului de camaraderie care există între pasionații de transport contruit pe ani de muncă și dedicare.
Cu ajutorul transportului, autobuzul Rocar de Simon va putea să fie admirat de noi generații, fiind o piesă de muzeu care ne amintește nu doar de trecut, ci și de eforturile comunității de a păstra vie memoria acestui segment important al istoriei românești. Restabilirea acestei legături cu patrimoniul tehnic nu este doar o datorie față de istorie, ci și o modalitate de a inspira viitoarele generații să prețuiască valorile naționale și ingenuitatea proprie.
În concluzie, sosirea autobuzului Rocar de Simon la Muzeul Transportului Public Iași nu este doar o poveste despre un vehicul, ci o poveste despre comunitate, despre pasiune și despre salvarea unei părți importante din patrimoniul nostru tehnic. Acesta sărbătorește realizările trecutului și ne oferă o oportunitate de a reflecta asupra viitorului transportului public.
Rocar supraviețuitorul ne reamintește că valorile autentice sunt mereu relevante și că spiritul de colaborare poate conduce la realizări remarcabile. Grație eforturilor de conservare și a susținerii comunității, acest autobuz va continua să circule, de data aceasta prin amintirile noastre, rămânând o parte vie din moștenirea noastră națională.