Într-o inițiativă care a stârnit controverse, Consiliul Local al Sectorului 4 din București se pregătește să supună la vot un proiect de taxare a cetățenilor care dețin autoturisme, dar nu au un loc de parcare dedicat. Proiectul a fost anunțat pentru a fi votat pe 12 decembrie 2025, iar suma pe care locuitorii ar urma să o plătească este de 540 de lei pe an. Această taxă vizează nu doar rezidenții care nu dispun de un loc de parcare asigurat, ci afectează pe toți cei care dețin un vehicul pe raza Sectorului 4.
Criticii acestui proiect, printre care se numără Cătălin Teniță de la partidul REPER, susțin că taxa este nu doar profund ilegală, ci și o încălcare flagrantă a drepturilor cetățenilor. Teniță a declarat că propunerea contravine principiilor stabilite în Codul Fiscal, unde sunt clar precizate tipurile de taxe locale admise, și că va duce la dubla impozitare a proprietarilor de mașini, cu o taxă care se alătură impozitului pe vehicule.
Studiul de impact a evidențiat intenția autorităților de a reduce poluarea urbană și de a încuraja utilizarea mijloacelor de transport alternative, însă această abordare a fost contestată de reprezentanții opoziției. Astfel, se pune întrebarea dacă o astfel de taxă ar putea limita numărul de mașini personale, având în vedere că în București, parcarea a devenit o problemă majoră, iar infrastructura nu este întotdeauna adaptată la cerințele actuale.
Dacă proiectul va fi promulgat, taxa va intra în vigoare începând cu 1 ianuarie 2025, pentru o perioadă de 10 luni. Aceasta va fi aplicabilă atât persoanelor fizice, cât și celor juridice care dețin un autovehicul înregistrat la Direcția Generală de Impozite și Taxe Locale Sector 4.
În cadrul ședinței de vot, consilierii locali vor avea ocazia să discute pe marginea acestui subiect, iar decizia finală va putea avea un impact major asupra modului în care bucureștenii își vor gestiona proprietățile și vehiculele în viitor. Cu toate acestea, voci din rândul locuitorilor din sector critică faptul că o astfel de taxă îi va afecta pe cetățenii deja îngreunați de costurile de trai în capitală.
Desigur, discuțiile sunt departe de a se încheia, iar reprezentanții partidului REPER au anunțat că intenționează să conteste legalitatea acestei taxe în cazul în care va fi aprobată, cu scopul de a proteja drepturile cetățenilor și de a preveni implementarea unor astfel de reglementări care consideră că sunt abuzive. Odată cu apropierea ședinței Consiliului Local, atenția publicului va fi îndreptată către această propunere, iar posibilele efecte asupra comunității nu vor întârzia să apară.