Proiectul ce are ca scop reconfigurarea axei de transport public din Bistrița, pe traseul str. Gării – bd. Decebal – str. Andrei Mureșanu – str. Năsăudului, a atins o valoare finală de 71.761.292,16 lei (aproximativ 14,4 milioane euro). Acesta este un proiect important, finanțat din fonduri europene, care se preconizează a fi finalizat la sfârșitul acestui an.
Prin această investiție, autoritățile locale își propun să îmbunătățească infrastructura de transport public, dar și celelalte facilități conexe care sprijină mobilitatea urbană.
Proiectul a evoluat semnificativ de la aprobarea indicațiilor tehnico-economice în 2018, fiind ajustat de mai multe ori. Ultima modificare a fost discutată în cadrul ședinței Consiliului Local din 18 decembrie, când s-a decis alocarea unei rezerve de implementare din bugetul investiției, care depășește 760.000 lei.
Unul dintre aspectele importante ale lucrărilor este integrarea unor soluții tehnice pentru a preveni problemele cu infiltrațiile de apă în pasajul pietonal subteran din zona Decebal. În acest context, s-au instalat șapte pompe submersibile care vor ajuta la gestionarea eficientă a apei storm, un aspect esențial având în vedere condițiile meteorologice extrem de variate pe care le întâmpinăm în ultimele sezoane. Pe de altă parte, s-a decis renunțarea la unele sisteme și corpuri de iluminat, ceea ce poate ridica întrebări privind sustenabilitatea și eficiența energetică a proiectului pe termen lung.
Proiectul a cuprins mai multe lucrări importante care includ:
– Crearea de benzi dedicate pentru transportul public;
– Realizarea pistelor pentru bicicliști pe o lungime de 4,5 km;
– Reabilitarea trotuarelor pe o distanță de 4,4 km;
– Implementarea unui sistem rutier nou pe 2,3 km de carosabil;
– Construirea unui pasaj pietonal subteran pe B-dul Decebal, în apropierea pieței;
– Instalații de iluminat public dotate cu sistem de telegestiune;
– Modernizarea stațiilor de transport public (un total de 10);
– Implementarea de sisteme de monitorizare video pentru a asigura siguranța cetățenilor.
Contractul pentru realizarea acestor lucrări a fost atribuit companiei M.I.S. Grup, care are experiență în proiecte similare, ceea ce ar trebui să ofere un plus de încredere în calitatea execuției.
Impactul acestui proiect pe termen lung va fi vizibil în special în ceea ce privește îmbunătățirea accesibilității și a circulației în Bistrița.
Este esențial pentru comunitatea locală să participe activ în monitorizarea progresului lucrărilor, precum și în evaluarea beneficiilor pe care reconfigurarea axei de transport le va aduce. De asemenea, este important ca autoritățile să comunice deschis despre eventualele întârzieri sau modificări ale proiectului, aspecte care pot afecta nu doar traficul, ci și atmosfera generală în zona urbană.
Finalizarea acestei investiții nu reprezintă doar o îmbunătățire a infrastructurii, ci și o oportunitate de dezvoltare economică și socială, având în vedere că un sistem de transport eficient contribuie la creșterea calității vieții.
Sunt așteptate cu interes discuțiile viitoare ale Consiliului Local, deoarece aceste debrief-uri vor oferi lămuriri asupra stadiului lucrărilor și vor permite cetățenilor să înțeleagă cât de aproape sau departe suntem de obiectivele stabilite inițial.
Participanții la proiect sunt încurajați să aducă îmbunătățiri și sugestii prin intermediul consultărilor publice, pentru a asigura că voința cetățenilor este integrată în toate etapele de planificare și execuție a proiectului.
În concluzie, proiectul de reconfigurare a axei de transport din Bistrița este un exemplu de bună practică în utilizarea fondurilor europene pentru dezvoltarea urbană, aducând atât strategii de mobilitate durabilă, cât și facilități care vor îmbunătăți viețile locuitorilor și calitatea serviciilor de transport public.