Achiziția de 17,5 milioane lei a transportului public de către Consiliul Local Bacău: O decizie controversată

Recent, pe agenda Consiliului Local Bacău a fost supusă aprobării o propunere care ar putea schimba fața transportului public în municipiu. Într-o ședință tensionată, consilierii au votat, vineri, achiziția pachetului majoritar de acțiuni de la SC Transport Public SA, companie care, până în prezent, era deținută de moștenitorii lui Dumitru Sechelariu, fostul primar al Bacăului. Proiectul a fost avizat în urma unui vot strâns, situat cu un vot peste cvorumul necesar pentru adopție. Decizia marchează o etapă semnificativă în managementul serviciilor publice din Bacău, însă nu fără controverse și îngrijorări legate de modul în care au decurs discuțiile și votul.

Primarul Lucian Daniel Stanciu Viziteu a supus propunerea de achiziție, bazată pe o evaluare realizată în luna noiembrie, care a avut loc după ce bugetul local a fost alimentat cu milioane de lei pentru a sprijini compania privată. SC Transport Public SA, care în trecut a înregistrat pierderi considerabile, a reușit să își îmbunătățească situația financiară datorită sprijinului din partea majorității actuale a Consiliului Local, care a prelungit delegarea serviciului public și a evitat organizarea unei licitații.

Un raport care conține detaliile financiare ale acestei achiziții a fost supus votului consilierilor. Prețul stabilit pentru pachetul majoritar de acțiuni este de 17,5 milioane lei, despre care se susține că s-ar situa sub evaluarea expertului angajat de primărie. Însă, controversa a început să se dezvolte în jurul modului în care a fost aprobat proiectul: aprobarea a fost posibilă doar datorită neparticipării mai multor consilieri, care a condus la reducerea cvorumului necesar pentru adoptare.

Unul dintre cei care nu au votat a fost veteranul liberal Ilie Bîrzu, cunoscut pentru implicarea sa în administrația publică, care a invocat un „conflict de interese” în calitate de șef al asociației tutelare a transportului public metropolitan. Acesta a explicat că oricum ar fi votat, votul său ar fi fost interpretat ca fiind influențat de această poziție. De asemenea, Sergiu Sechelariu, moștenitorul fostului edil, a ales să nu participe la vot, recunoscând un conflict de interese real. Astfel, cvorumul de voturi necesare a fost redus de la 16 la 14, conducând la adoptarea proiectului cu 15 voturi „pentru”. Au votat în favoarea propunerii consilierii USR, PMP, FD, PVV și PSD, în timp ce PER și PNL s-au abținut.

Deși avansul proiectului a fost o realizare pentru executivul local, secretarul general Ovidiu Popovici a afirmat că va solicita clarificări de la Prefectură pentru a se asigura că numărul minim de voturi necesare a fost calculat corect. Achiziționarea Transport Public SA transformă compania în proprietatea municipiului, ceea ce implica noi responsabilități pentru buna funcționare a serviciului public.

Este important de menționat că, de-a lungul timpului, majoritatea afacerilor municipalității, inclusiv CET și SSPM, au fost gestionate cu dificultăți financiare, iar îngrijorările persistă cu privire la capacitatea autorităților de a stimula o schimbare pozitivă în managementul transportului public. Odată cu noua achiziție, ar putea apărea oportunități de angajare în funcții de conducere la noua entitate, dar succesul acestui demers va depinde în cele din urmă de abilitatea Consiliului Local de a implementa reforme eficiente și sustenabile.

Concluzionând, decizia de a achiziționa societatea de transport public este una care va avea implicații importante pe termen lung pentru Bacău. Rămâne de văzut cum va afecta această schimbare funcționarea serviciului și, implicit, viața cetățenilor. Este un moment tensionat, dar și plin de oportunități pentru primărie și pentru transportul public din oraș. Cetățenii Bacăului așteaptă cu interes rezultatele acestei acțiuni, care ar putea îmbunătăți semnificativ serviciile publice de transport, dar nu fără a se confrunta cu provocările deja existente în sectorul public.

Mai multe

Local News