Amânări repetate în proiectul celui de-al doilea pod între Giurgiu și Ruse

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a amânat din nou, pentru a 13-a oară, deschiderea ofertelor la licitația pentru studiul de fezabilitate destinat construirii celui de-al doilea pod peste Dunăre între localitățile Giurgiu și Ruse. După un parcurs plin de întârzieri, termenul inițial, stabilit pentru 22 octombrie 2024, a fost extins, iar noua dată limită pentru depunerea ofertelor este acum 13 mai 2025.

Această întârziere ridică semne de întrebare cu privire la eficiența procesului de planificare și execuție al proiectelor de infrastructură în România, un sector deja cunoscut pentru provocările sale administrative. Proiectul fundamentează o investiție estimată la 60 de milioane de lei, pe care CNAIR a solicitat-o pentru elaborarea studiului de fezabilitate, cu o durata maximă alocată de 23 de luni de la semnarea contractului.

Printre caracteristicile solicitate proiectantului, se numără oferirea unei soluții de conectivitate la nivel de autostradă și analiza realizării unei conexiuni feroviare cu stația CF Giurgiu Nord. Această conexiune feroviară este parte a Coridorului European de marfă nr. 7, fiind, astfel, esențială pentru dezvoltarea infrastructurii de transport. Secretarul de stat în Transporturi, Ionel Scrioșteanu, a subliniat importanța găsirii unei soluții optime care să asigure conexiuni eficiente între cele două țări.

Cristian Pistol, șeful CNAIR, a menționat, într-un mesaj pe rețelele sociale, că noul pod va contribui la dezvoltarea economică a ambelor state, atât la nivel regional, cât și european. Potențialul economic crescut este așteptat să beneficieze de orice avans al proiectului, cu toate că până la începerea lucrărilor efective există încă un drum lung de parcurs.

Dat fiind contextul actual, lucrările de construcție ar putea începe în anul 2026, conform declarațiilor guvernatorului orașului Ruse, Dragomir Draganov, care a menționat că s-au obținut resursele financiare necesare de 2,5 miliarde de euro din fonduri europene pentru realizarea podului. Este de așteptat ca proiectul să fie inițiat de partea română, având deja un studiu de fezabilitate atribuit unei companii de specialitate.

Aceste amânări succesive ridică întrebări cu privire la coordonarea între autoritățile române și bulgare în privința dezvoltării infrastructurii și a implementării proiectelor de acest tip. Situația actuală subliniază provocările cu care se confruntă România în ceea ce privește atractivitatea și competitivitatea pe piața europeană, unde infrastructura adecvată joacă un rol crucial în dezvoltarea economică.

Mai multe

Local News