Primăria Bistrița se pregătește să implementeze, în primăvara anului viitor, un proiect ambițios de transport public ecologic, intitulat Linia Verde, care va conecta diverse zone ale orașului între Viișoara și Unirea prin autobuze electrice. Aceasta inițiativă, lăsată ca moștenire de fostul primar Ovidiu Crețu, vine însă cu provocări semnificative, inclusiv desființarea a sute de locuri de parcare pe traseul stabilit și costuri operaționale considerabile neacoperite prin taxele de utilizare.
Primarul actual al Bistriței, Gabriel Lazany, a discutat recent despre impactul financiar al acestui proiect în cadrul emisiunii Bistrițeanul Live. Conform declarațiilor sale, Linia Verde va impune un cost lunar de 623.000 de lei pentru municipalitate, ceea ce echivalează cu aproximativ 7-8 milioane de lei pe an. Deși transportul va fi gratuit pentru cetățeni timp de cinci ani, aceste costuri vor fi suportate integral de Primărie, o situație care a suscitat îngrijorări în rândul autorităților locale.
Gabriel Lazany a explicat că autobuzele electrice vor fi gestionate de operatorul local Transmixt, care va necesita resurse financiare pentru a acoperi cheltuielile cu salariile șoferilor și întreținerea vehiculelor. „Linia Verde este, conform proiectului, cu transport gratuit pentru cetățeni. Pentru Primăria Municipiului Bistrița nu este gratuit, sunt niște costuri pe care Primăria le plătește”, a afirmat primarul.
Un alt aspect important menționat de Lazany este necesitatea de a regândi fluxul de trafic din oraș pentru a evita blocajele cauzate de implementarea noului sistem de transport. Acesta a solicitat o prelungire a termenului de recepție a lucrărilor de infrastructură până în luna aprilie, moment în care se dorește finalizarea studiilor de trafic. „Vrem să regândim tot traficul din oraș, cu sensuri unice, cu desființarea unor sensuri giratorii, astfel încât să facilităm circulația”, a adăugat el.
Deși Linia Verde pare a fi un pas pozitiv în direcția dezvoltării unui oraș mai verde și mai sustenabil, provocările financiare și necesitatea unor ajustări în fluxul de trafic subliniază complexitatea implementării unor astfel de inițiative. Locuitorii Bistriței așteaptă cu interes detalii suplimentare despre cum va funcționa acest sistem și impactul său asupra vieții de zi cu zi.
În concluzie, Linia Verde se dovedește a fi un proiect plin de potențial pentru Bistrița, dar și o provocare în ceea ce privește managementul resurselor financiare ale orașului. Rămâne de văzut cum vor reacționa cetățenii și ce soluții vor fi găsite pentru a face față acestei situații financiare dificilă pe termen lung.