Psihologia adolescentului modern este profund influențată de structura și ritmul școlar, iar unul dintre cele mai controversate subiecte este ora de începere a cursurilor. Psihologul Andreea Dumitru subliniază că a trezi un adolescent la ora 6:00 este similar cu a-i cere unui adult să funcționeze de la 3 dimineața, provocând efecte negative asupra stării generale a adolescenților, dar și asupra performanțelor lor școlare. Datorită schimbărilor hormonale care apar odată cu pubertatea, adolescenții au un ritm circadian care face ca să adoarmă mai târziu și să resimtă nevoia de somn mai profund decât un adult. Un adolescent sănătos nu ar trebui să se trezească înainte de ora 8:30, conform recomandărilor internaționale.Deși acest lucru este bine documentat, majoritatea liceelor din România încep cursurile la 7:30 sau chiar mai devreme, forțând tinerii să se trezească la 5:30 sau 6:00, ceea ce duce la o acumulare cronică de oboseală. Somnul insuficient afectează grav nu doar performanțele academice, ci și sănătatea emoțională a adolescenților. Studiile arată că tinerii privați de somn sunt mai predispuși la iritabilitate, depresie și stres. O noapte de somn insuficient, chiar și de o oră, poate intensifica riscurile de afecțiuni mintale și de sănătate fizică, amenințând imunitatea și crescând riscurile cardiovasculare. În climatul actual, tinerii se confruntă cu o multitudine de provocări, de la presiunea academică crescută până la distracțiile digitale care îi fac mai vulnerabili. Din rândul tinerilor care petrec ore pe ecrane, cei care încep școala devreme se trezesc adesea cu o minte obosită rezolvând teme la ore foarte târzii. Acest ciclu duce la o situație de burnout care afectează negativ dezvoltarea lor neurocognitivă și stabilitatea emoțională. Modificările orei de începere a zilei școlare nu sunt ușoare, dar mai ales în România ar trebui să devină o prioritate. De exemplu, în Statele Unite, statul California a adoptat o lege care interzice începerea cursurilor înainte de ora 8:30, remarcându-se o creștere a somnului și îmbunătățirea notelor elevilor. Experimentele din Marea Britanie privind începutul cursurilor la 10:00 au dus la rezultate similare, demonstrând că un simplu ajustaj în program poate avea un impact semnificativ asupra sănătății și performanțelor școlare ale adolescenților. Să nu ne wrapărăm copiii să repete greșelile generației anterioare doar pentru că acelea au fost normele actuale. Fără îndoială, este timpul să ne adaptăm sistemul educațional la nevoile biologice și psihologice ale adolescenților, pentru a le oferi o viață sănătoasă și un viitor echilibrat.
Mai multe