În acest an, Bucureștiul își va lua o pauză în privința achizițiilor de tramvaie, troleibuze și autobuze noi, după trei ani consecutivi de modernizare a flotei de transport public. Aceste achiziții anterioare au adus un suflu nou în serviciile de transport în comun, cu vehicule electrice și moderne care au îmbunătățit semnificativ calitatea călătoriei. Cu toate acestea, anul 2023 nu aduce noi vehicule în capitală, iar livrările așteptate nu vor mai avea loc decât în 2026.
În ultimii ani, Bucureștiul a beneficiat de livrări semnificative de vehicule noi, contribuind la eliminarea treptată a vehiculelor vechi care nu mai corespund standardelor actuale. Pe parcursul acestei modernizări, au fost introduse 100 de autobuze electrice ZTE, 100 de tramvaie Astra Imperio și 100 de troleibuze Solaris, toate contribuind la modernizarea transportului public din oraș. Acum, progresele vor încetini dramatic, lăsând flota existentă să funcționeze fără adăugiri semnificative.
La momentul actual, flota de autobuze din București include 100 de autobuze electrice, însă doar aproximativ 40 dintre acestea sunt operaționale. Problema principală constă în lipsa punctelor de încărcare în depouri, ceea ce a condus la neutilizarea majorității acestor vehicule moderne. Autoritățile locale se află în proces de a instala stații de încărcare la depourile din București, Berceni și Giurgiului, însă proiectul necesar nu a fost finalizat. În plus, proiectele de achiziție a unor autobuze noi pentru a înlocui vechile Mercedes-Benz Citaro sunt momentan suspendate din lipsă de finanțare.
Din fericire, situația troleibuzelor este ceva mai optimistă. Toate cele 100 de troleibuze Solaris sunt active pe traseele din București, înlocuind complet troleibuzele vechi Ikarus, care sunt acum rezervate pentru situații urgente. De asemenea, flota include și 98 de troleibuze Irisbus cu instalații de climatizare, esențiale pentru confortul pasagerilor pe timpul verii. Totuși, Primăria nu a demarat procese concrete pentru achiziția de noi troleibuze, și se află în așteptarea unui proiect referitor la achiziția a 22 de troleibuze de 12 metri, care este finanțată din fonduri PNRR.
În privința tramvaielor, parcursul STB a fost marcat de solicitări sporite. Bucureștiul a primit 100 de tramvaie Astra Imperio între mai 2022 și septembrie 2024, înlocuind modelele vechi, precum V3A și Tatra T4R, care au fost construite acum aproape cinci decenii. Deși livrările au fost benefice, aproximativ 10 vagoane din cele nou primite sunt încă în reparație, ceea ce întârzie și mai mult capacitatea flotei de a satisface cerințele călătorilor.
Primăria are în vedere organizarea unei licitații pentru achiziționarea a 250 de tramvaie noi, dar lipsa unei surse clare de finanțare și a unei date de desfășurare pentru licitație rămâne o problemă. Totodată, în 2025, se preconizează introducerea pe șine a tramvaielor V3A-93 modernizate, fapt ce ar putea să îmbunătățească din nou serviciile oferite cetățenilor.
În concluzie, Bucureștiul se confruntă cu o stagnare în ceea ce privește modernizarea transportului public în 2023, în ciuda pașilor fervenți realizați în ultimii ani. Lipsa de fonduri și planuri clare pentru achiziții viitoare ridică semne de întrebare asupra viitorului transportului în comun în capitală. O pauză în expansiunea și modernizarea flotei de transport poate afecta calitatea călătoriilor în orașul care se dezvoltă continuu, punând astfel presiune asupra autorităților locale să găsească soluții durabile și rapide.