Începând cu 1 ianuarie 2025, bucureștenii vor plăti taxe mai mari pentru locurile de parcare de reședință, o măsură care a fost votată de Consiliul General al Municipiului București la sfârșitul anului trecut. Majorarea este de aproximativ 10,4%, afectând mai ales pe cei care locuiesc în zonele cele mai populose ale capitalei. Cu toate că aceste schimbări sunt neplăcute pentru șoferi, ele sunt parte dintr-un efort mai amplu al autorităților de a reglementa și eficientiza utilizarea parcărilor în oraș.
Taxele pentru parcările de reședință variază în funcție de zona în care se află parcarea corelată, ceea ce face ca șoferii să plătească în funcție de localizarea lor. În Zona A, taxa anuală se ridică la 754 de lei, ceea ce reprezintă o creștere semnificativă față de cei 683 de lei plătiți anul trecut. Zona B va avea o taxă de 628 de lei, față de 569 de lei în 2024. Zona C, care este o zonă mixtă, are o taxă de 502 lei comparativ cu 455 de lei, în timp ce Zona D se va ridica la 376 de lei, față de 341 de lei anul trecut. Aceste scumpiri reflectă nu doar costurile în creștere ale întreținerii și gestionării infrastructurii, ci și o strategie de descurajare a utilizării autobuzelor personale în oraș.
Întregul proces de obținere a unui loc de parcare este acum mai simplu, având în vedere că toate cererile sunt depuse online. Însă, este important ca solicitantul să dispună de mai multe acte, cum ar fi cererea de închiriere, actul de identitate, certificatul de înmatriculare al autoturismului cu I.T.P. valabil, și, pentru cei care se află în anumite situații, diverse contracte sau certificate de handicap. Astfel, chiar dacă actele sunt în principiu aceleași pentru toate sectoarele, variabilele pot influența modul în care fiecare sector își gestionează parcările.
Un aspect interesant al noilor reglementări este politica aplicată vehiculelor electrice și hibride. Aceste tipuri de vehicule beneficiază de gratuitate pentru utilizarea parcărilor de reședință, cu condiția să fie înregistrate corespunzător în Registrul Autovehiculelor Electrice. Acest sistem de înregistrare poate fi efectuat în perioada 1 decembrie 2024 – 31 ianuarie 2025. Autoritățile se așteaptă ca această facilitate să încurajeze utilizarea vehiculelor ecologice, reducând astfel poluarea în oraș. De asemenea, înregistrările anterioare vor fi prelungite automat, oferind un interval rezonabil pentru proprietarii de mașini electrice și hibride pentru a se conforma cerințelor.
În concluzie, majorarea taxelor pentru parcările de reședință din București reflectă o tendință mai largă de reglementare a mobilității urbane și gestionare eficientă a resurselor. Aceasta va avea un impact direcționat asupra modului în care bucureștenii folosesc vehiculele personale și contribuie la eforturile de mediu în orașul lor. Deși costurile cresc, este esențial să ne adaptăm și să găsim soluții viabile care să participe la dezvoltarea unui transport urban mai sustenabil.