Primarul Sectorului 4, Daniel Băluță, a anunțat recent o măsură care va influența semnificativ șoferii din zonă. Începând cu 1 ianuarie 2025, toate persoanele care dețin autovehicule înregistrate în Sectorul 4, dar care nu dispun de un loc de parcare, vor fi obligate să plătească o taxă anuală de 540 de lei pentru a avea acces la parcările publice amenajate. Această decizie a fost aprobata recent de Consiliul Local și a generat deja reacții variate din partea cetățenilor.
Daniel Băluță a explicat că noua taxă, echivalentă cu 45 de lei pe lună sau 1,5 lei pe zi, se aliniază în mod favorabil cu costurile actuale ale abonamentelor de parcare, care se ridică la 60 de lei pe lună, ceea ce ar însemna o cheltuială anuală de 720 de lei. Edilul a subliniat că, în ciuda acestei taxe, locuitorii vor beneficia de parcări mai bine amenajate și astfel orașul va avea o infrastructură urbană îmbunătățită.
Băluță a promis că veniturile generate de această măsură vor fi reinvestite în dezvoltarea a cel puțin 100.000 de locuri de parcare în următorii 10 ani, contribuind astfel la rezolvarea problemei crizei locurilor de parcare din Sectorul 4. De asemenea, primarul a asigurat cetățenii că o parte din sumele colectate vor fi folosite pentru a-i ajuta să modifice documentele necesare în cazul în care optează pentru parcări private.
Primăria a prevăzut și anumite excepții pentru persoanele care deja au locuri de parcare în proprietate sau care beneficiază de contracte de parcare de reședință, precum și pentru cei scutiți prin lege de la plata impozitelor. Astfel, unii cetățeni vor fi scutiți de la plata taxei de 540 de lei, în funcție de situația lor specifică.
Criticii acestei măsuri argumentează că, prin impunerea acestei taxe, se va descuraja achiziționarea de automobile, ceea ce ar putea conduce la o diminuare a poluării în oraș. Autoritățile speră ca această inițiativă să încurajeze cetățenii să adopte mijloacele de transport în comun, respingând ideea de a folosi mașini personale în Sectorul 4.
Primarul a punctat că, odată ce parcările de reședință vor fi finalizate, acestea vor fi alocate prioritar celor care nu au în prezent un loc de parcare. Măsura a stârnit un val de reacții în mediul online, contribuind la o dezbatere aprinsă cu privire la problematica locurilor de parcare și modul în care acestea sunt gestionate la nivelul administrației locale.
Astfel, Sectorul 4 va aplica o tactică proactivă pentru gestionarea traficului și parcărilor, în încercarea de a crea un mediu urban mai ordonat și prietenos pentru cetățeni, deși rămâne de văzut cum va percepe populația această taxa și efectele pe care le va avea asupra mobilității urbane.